Mitja Paivinen Poliittisia jorinoita.

Ajoneuvoverotus on täyttä rosvousta!

  • BMW 330XD -01 vuotuinen vero.
    BMW 330XD -01 vuotuinen vero.

Sain sähköpostia, ja siinä sanottiin seuraavaa: -Sinulle on saapunut uusi E-lasku OP:n verkkopalveluun. – Varmaankin taas sähkölasku tai ehkä nettiliittymästä. Tarkempi tarkastelu kuitenkin osoittaa sen olevan Trafilta. Vaaliautoni vuotuinen vero oli 66 euroa. Mitähän tähän juuri maahantuomaani Bemariin mahtaa olla? Se selviää laskun klikattuani! Seitsemänsataa viisikymmentäkahdeksan euroa! Siis anteeksi? 758€ jos maksat kaiken kerralla. Osissa laskun loppusumma on vieläkin enempi. En kerta kaikkiaan voi uskoa silmiäni. Meillä on Euroopan vanhin autokanta, ylivoimaisesti surkeimmassa kunnossa olevat tiet, ja silti maksamme aivan järjettömät summat vuodessa valtiolle ihan siitä ilosta että saamme edes omistaa auton. Yksikään päättäjä ei ole tainnut vielä ymmärtää sitä tosi seikkaa, että meillä on Suomea 1157 km pystysuunnassa ja leveyttäkin parhaillaan 542 km. Vaikka olen sähköautoilun puolestapuhuja, ei näitä etäisyyksiä hoideta yhdelläkään normikäyttäjän ulottuvissa olevalla sähköautolla. Eli pitkät etäisyydet tarvitsevat liikuntavälinettä. Ja se ei valitettavasti ole juna, eikä bussi. Yhteydet toimivat siedettävästi pääkaupunkiseudulla ja osassa Uuttamaata. Lentäenkään emme pääse mummolaan, joten vaihtoehdoksi jää oma auto. Se kirottu kapine joka tuhoaa luontomme pala kerrallaan! Vai oliko tähän se parempi lääke, että muutetaan kaikki kaupunkiin! It will be fun, They said!

– No mitäs ajat bemarilla? Osta porvari KIA, kuluttaa vähän ja on melkein turvallinen. Ei kiitos! Ajan mieluummin 14 vuotta vanhalla Saksalaisvalmisteisella BMW autolla, jonka turvallisuuteen voin luottaa. Neliveto on myös pakollinen varuste, sillä tiet ovat talvisin aivan järkyttävän huonossa kunnossa. Kunnilla ei ole varaa talvikunnossapitoon. Lisätään tähän vielä automaatti, niin saadaan sellaiset päästölukemat että heikkoja hirvittää. Päästöt, jotka eivät perustu yhtään mihinkään. Omassa autossani ne ovat 236g/km. Nähtävästi tällä yhtälöllä ja ihme ituhippiveroilla saadaan tuo 758 euroa vuodessa. Siitä lähtien kun päästöillä alkoi olla merkitystä veroihin, autotehtaat rupesivat järjestään huijaamaan päästötesteissä. Testit on suoritettu laboratorio-olosuhteissa, vailla minkäänlaista todenperää. Tuntuu vain kilpailu kiristyvän. Kuka keksii automallilleen pienimmän CO2 luvun? Järjestään ne ovat aina olleet yhdeksään päättyviä, sillä seuraava veroporras yleensä alkaa tasalukemasta. Myös ihannoimani Saksalaismerkkinikin harrastavat moista. Niinpä asiaan. Edelleen minua rangaistaan siitä, että omistan turvallisen auton. Auton jolla kolaritilanteesta todennäköisemmin kävelen pois, kuin minut kannetaan säkissä ruumisautoon.

Kannatan autoveron ja ajoneuvoveron täysmääräistä poistoa. Tullin tulee myös palauttaa kaikki väärin ja diktaattorimaisin elein perityt verot jo maahantuoduista autoista. Puuttuvat rahat saamme esimerkiksi maahanmuutosta, pakkoruotsin poistosta ja lopettamalla tuen Ahvenanmaan itsehallintoalueelle. Tämän blogin tarkoitus ei ole käsitellä kolmea äsken mainittua, vaan pelkästään valtion harrastamaa riistoa, koskien autojen omistusta. Mikäli autosta olisi jotain nimellistä veroa kannettava, niin näkisin ainoana mallina sen että maksat sitä vähemmän, mitä turvallisemman auton omistat.

Ostaisin toki uudemman Saksalaisvalmisteisen (myös Uudessakaupungissa valmistettu käy), jos sitä ei verotettaisi niin kovasti. Otetaan esimerkiksi noin 10 vuotta vanha BMW Saksassa. Auto on jo siellä elinkaarensa loppupäässä, ja irtoaa liikkeestä 5000 eurolla. Vastaava Suomessa maksaa helposti 10 000 euroa. Kiitos autoverotuksen! Suomessa tuntuu vallitsevan tapa, että autojen täytyy olla vanhoja ja turvattomia. Autokantaa ei saisi vahingossakaan päästää uusiutumaan. On nähtävästi tärkeämpää kerätä maksimaaliset tuotot lypsylehmiltä, silläkin uhalla, että joku loukkaantuu vakavasti ja tarvitsee koko loppuelämän kallista sairaanhoitoa. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon valtio menettää verotuloja näissä tapauksessa. Mutta nämähän ovat vain poikkeuksia, joten antaa lypsykoneen laulaa! Kohta joku keksii sanoa että autoverotushan poistuu joka tapauksessa. – Totta kai. Onhan tämä väliaikeinen vero ollut jo poistumassa jälkeen vuoden 1958 jolloin se otettiin käyttöön.

 

Olen ympäristöteknologian opiskelija Mäntsälästä. Ympäristöasiat ovat hyvin hallussa, vaikken olekkaan ilmasto-uskovainen.  En puhu mutu-tuntumalla näistä asioista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Martti Kauppila

Komppaan täysillä. Minulla on 20 vuotta vanha auto, jonka arvo on ehkä 500 euroa. Liikennevakuutusmaksu on 700 euroa vuodessa ja autovero noin 350. Että terveisiä perseestä Suomi.

Käyttäjän mitjapaivinen kuva
Mitja Päivinen

Jos verrataan oletettuun hintatasoon ilman ajoneuvoveroa, tai arvoon mikä tuolla oli Saksasta ostettuna on vero noin 20-25% auton arosta ja päälle vielä liikennevakuutusmaksut niin huidellaan jo varmaan yli 30% "auton oikeasta arvosta" Meillä on keinotekoisesti kalliit autot Suomessa. Tässä ei ole enää järjen hiventäkään. Mikä on 20 vuotta vanhan auton turvallisuus verrattuna nykyautoon? Olematon.

Toimituksen poiminnat